Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych na lata 2020-2024
I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu otrzymało w ramach ww Programu środki finansowe na zakup pomocy dydaktycznych z zakresu TIK w wysokości 14 tys. złotych. Organ prowadzący – Powiat Łowicki zapewnił dodatkowo 3,5 tys. wkładu własnego, co pozwoliło na zakup 2 monitorów interaktywnych.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii. Ponadto celem Programu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz wspomaganie organów prowadzących szkoły w realizacji przedsięwzięć związanych z rozwijaniem tych kompetencji, zainteresowań i uzdolnień.
Cele szczegółowe Programu:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Szkoła zgodnie z:
§ 6. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020 –2024 – „Aktywna tablica” jest zobowiązana podjąć działania dotyczące wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania polegające na:
1) uczestniczeniu przez wskazaną grupę nauczycieli szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły za granicą lub SOSW w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
- a) 2 lub 3 osób – w przypadku szkoły lub SOSW, w której jest zatrudnionych mniej niż 10 nauczycieli,
- b) 4 osób – w przypadku szkoły lub SOSW, w której jest zatrudnionych od 10 do 20 nauczycieli,
- c) 5 osób – w przypadku szkoły lub SOSW, w której jest zatrudnionych powyżej 20 nauczycieli;
2) uczestniczeniu przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły za granicą lub SOSW w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- a) udziale w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- b) zorganizowaniu w szkole lub SOSW, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk; Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 1883
3) wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole lub SOSW oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły lub SOSW i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły lub SOSW z wykorzystaniem TIK;
4) wykorzystywaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych;
5) przedstawieniu organowi prowadzącemu szkołę podstawową, szkołę ponadpodstawową, szkołę za granicą lub SOSW sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania, o których mowa w pkt 1–4, oraz:
- a) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach lub SOSW na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
- b) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu,
- c) ocenę stopnia realizacji przez szkoły lub SOSW zadań wynikających z udziału w Programie;
6) wypełnianiu ankiet oraz udziale w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu, o których mowa w § 20.
REALIZACJA PROGRAMU AKTYWNA TABLICA
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. JÓZEFA CHEŁMOŃSKIEGO W ŁOWICZU
Szkolny E-koordynator programu : Jolanta Rybicka
Nauczycielski zespół samokształceniowy:
Dominika Kowalczyk, Małgorzata Deka, Marek Rybicki, Alicja Kalińska, Joanna Skoneczna-Sałuda, Maria Ploch, Wioletta Pokora, Beata Bończak, Sylwester Ciesielski.
Nasza placówka utworzyła w ramach Programu międzyszkolną sieć współpracy z II Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu.
Harmonogram pracy „Zespołu Aktywna Tablica” w roku szkolnym 2022/2023
W ramach udzielonego wsparcia finansowego zakupione zostały:
– 2 monitory interaktywne , które będą wykorzystane przede wszystkim do pracy z programami edukacyjnymi, ciekawymi tematycznymi stronami internetowymi wspierającymi rozwój uczniów.
Monitory interaktywne zostały zamontowane w dwóch pracowniach:
w pracowni języka niemieckiego
w pracowni matematycznej
Materiały dla nauczycieli w ramach zespołów samokształceniowych w Programie Aktywna Tablica
Strony internetowe przydatne do prowadzenia lekcji z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnej:
https://www.facebook.com/TeachingEnglish.BritishCouncil?ref=stream&hc_location=stream
https://www.facebook.com/EnglishIF?ref=stream&hc_location=stream
https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/new
http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/biology
http://www.edu-net.pl/subjects/biologia/sim.htm
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.paridae.app.android.geography&hl=pl
http://www.gry-geograficzne.pl/
http://www.primarygames.co.uk/pg2/splat/splatsq100.html
www.classroomscreen.com (Tablica interaktywna)
www.kahoot.com (gry, quizy)
www.quizizz.com (gry, quizy)
www.learningapps.org (różne gry dydaktyczne)
www.quizlet.com (fiszki)
www.voki.com (awatar)
www.makebeliefscomix.com/Comix/ (komiksy)
www.digipuzzle.net (gry)
www.pixton.com (komiksy)
www.paul-matthies.de (triangolo)
www.toolsforeducators.com (gry planszowe)
www.specjalni.pl (zbiór linków, materiałów, propozycji)
http://www.pizap.com/ (edycja zdjęć, tworzenie plakatów, komiksów i kolaży)
http://www.glogster.com/ (tworzenie plakatów interaktywnych)
http://www.zondle.com/ (tworzenie gier edukacyjnych)
Lekcje otwarte
W dniu 5 października 2022 roku nauczyciel fizyki Pan Marek Rybicki, w klasie 2b przeprowadził lekcję otwartą z wykorzystaniem TIK. Temat lekcji Moment pędu. Zasada zachowania momentu pędu. W zajęciach mogli uczestniczyć nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Chełmońskiego w Łowiczu i II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Łowiczu w związku z nawiązaną współpracą w ramach sieci szkół.
13 października na lekcji historii odbyła się lekcja otwarta przeprowadzona przez Panią Wiolettę Pokorę. Jej głównym celem było zaprezentowanie nowych metod dotyczących TIK na lekcjach historii i historii i teraźniejszości. Temat lekcji otwartej Codzienność podczas Powstania Warszawskiego – projekt „BohaterON – włącz historię!”.
W zajęciach mogli uczestniczyć nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Chełmońskiego w Łowiczu i II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Łowiczu w związku z nawiązaną współpracą w ramach sieci szkół. Informacja o lekcji została zamieszczona na stronie szkoły i na portalu społecznościowym Łowicz24 – https://lowicz24.eu/artykul/bohateron-wlacz/1369579