Rzeczywistość przymusza nas do wpasowania się w określone normy i schematy. Nauka, matura, egzamin, lektura, studia. Wszystko bombarduje nas coraz intensywniej z dnia na dzień, starając nas wepchnąć na drogę, do której nie każdy umysł pasuje. Czujemy, widzimy i rozumiemy inaczej, przez co coraz bardziej frustrujące wydaje się bycie w jednym rzędzie z innymi. Dlatego właśnie uciekamy się do czynności, często nie mających aż tak mocnego związku z dzienną rutyną. Niektórzy rysują, tańczą, a jeszcze inni „pochłaniają” książki w szybszym tempie, niż jedzenie. Na tym właśnie powinniśmy się skupić. Na pliku kartek zadrukowanych czarnym tuszem, tworzącym pewną całość.
Gdy trzymamy książkę, trzymamy miniaturowy wielki świat, pomagający nam wznieść się ponad rzeczywistość. Przenosi nas do innego miejsca, gdzie musimy nauczyć się jego budowy i jak w nim funkcjonować. Jest to inny rodzaj wysiłku, jaki musimy podejmować na co dzień np. obliczanie pochodnej na matematyce, czy pokonanie drogi ze szkoły do domu. Możemy pokusić się na stwierdzenie, że czytanie jest bardziej kreatywnym rozwojem sposobu myślenia niż rutynowe czynności. Do tego trzeba doliczyć różnorodność tematyczną. Każdy może wybrać to, co mu się podoba i eksperymentować z danym gatunkiem, zagłębiając się w jego podgatunki. Już same utwory fantasy można rozróżnić na high fantasy, urban fantasy, dark fantasy, itd. Po kilku latach „siedzenia w książkach” da się zauważyć, że motywy powtarzają się, a my zaczynamy znajdywać powiązania pomiędzy jedną a drugą. To niesamowite, jak ludzki umysł jest w stanie stworzyć własny świat, bazując w rzeczywistości, w której żyje.
Świetną okazją na zakochanie się w czytaniu jest projekt, w którym nasza szkoła miała przyjemność uczestniczyć. W ostatnich tygodniach uczniowie mogli zauważyć nagły przyrost zbiorów, znajdujących się w bibliotece. Ponad 15 tys. otrzymała szkoła na książki, które od jakiegoś czasu są możliwe do wypożyczania. Możemy odnaleźć takie gatunki, jak: fantasy (np. cała seria „Wiedźmin”, „Władca Pierścieni”), science-fiction („Gra Endera”), fikcja historyczna i literacka („Katarzyna Wielka. Gra o władzę”, „Małe Życie”) czy horror (książki Stephena Kinga). W ramach projektu klasa 3B (my) zrobiliśmy kilka zdjęć popularyzujących czytanie. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszymi nowymi „skarbami” i życzymy miłego ekspandowania swojej wyobraźni.